Een chipkaart wordt ook wel een smartcard genoemd. Een chipkaart is een plastic kaart met een microprocessorchip, die een geheugen, CPU en contactpunten bevat. Chipkaarten zijn in verschillende producten verwerkt, zoals de OV-chipkaart en de betaalpassen in Nederland. Zo heeft op dit moment bijna iedere pinpas in Nederland nog een chipknip. Je herkent een pinpas met chipknip aan het chipkniplogo, op de achterkant van een betaalpas. Mensen die een chipknip op hun pinpas hebben staan, kunnen kleine betalingen verrichten zonder dat men hier een pincode voor hoeft in te toetsen. In feite werkt de chipknip hetzelfde als een betaalrekening, namelijk met een saldo waar je geld vanaf kan halen indien gewenst. Je kan zelf saldo op je chipknip zetten, door naar een oplaadpunt van de chipknip te gaan om hier geld op de chipknip op te slaan. Afhankelijk van hoeveel geld je op je chipknip zet, kun je met de chipknip betalen. Je betaalt met chipknip door je pinpas in de betaalautomaat te steken. Vervolgens verschijnt het af te rekenen bedrag op de display. Je controleert het bedrag en drukt vervolgens op de toets ’OK’. De betaling wordt nu verwerkt, het bedrag wordt van het saldo op je chipknip afgeschreven en je kan de pinpas uit de betaalautomaat halen.

De meeste betalingen die met de chipknip worden verricht, zijn kleine betalingen. Hierbij kun je denken aan een kopje koffie uit de automaat, een uurtje parkeren door met de chipknip te parkeermeter te betalen en betalen van enkele kleine boodschappen.

Vanaf 1 januari 2015 is de chipknip verdwenen

Vanaf 1 januari 2015 is de Chipknip verdwenen uit het Nederlandse betaalverkeer. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste zijn er steeds minder betaalpunten in Nederland die de chipknip daadwerkelijk accepteren. Zo stopte de detailhandel in 2013 al met het accepteren van de chipknip als wettig betaalmiddel. De belangrijkste reden om de chipknip niet langer te accepteren in winkels, is omdat pinnen voor ondernemers voordeliger is geworden. Zo is het pinnen van kleine bedragen, die voorheen vaak werden afgeschreven met de chipkaart, nu algemeen geaccepteerd in winkels. Hierdoor neemt het aantal transacties met de chipknip steeds verder af, waardoor de populariteit en het belang van de chipknip is gedaald. Daarnaast is de chipknip een Nederlands betaalproduct en is het niet mogelijk om met de chipknip in het buitenland te betalen. Ook dit draagt bij aan de dalende populariteit van de chipknip.

Door de dalende populariteit van de chipknip bij zowel ondernemers als consumenten in Nederland, verdwijnt de chipknip vanaf 1 januari 2015. Vanaf dit moment is het dan ook niet meer mogelijk om met de chipknip te betalen. Heb je nog saldo op jouw chipknip staan, dan is het belangrijk dat je dit saldo tijdig terugstort op je betaalrekening. In onderstaande tekst lees je hoe het terugstorten van saldo van de chipknip op de betaalpas werkt.

Het terugstorten van saldo van de chipkaart

Omdat de chipkaart gaat verdwijnen, wordt iedereen aangeraden om de chipkaart leeg te maken en het saldo op de chipkaart over te brengen naar de lopende rekening. Het terugstorten van saldo kan bij ieder oplaadpunt van de chipknip. Het maakt dan ook niet uit of je jouw saldo terugstort bij een filiaal van je eigen bank, of bij een filiaal van een andere bank dan waarvan je een betaalpas hebt.

Om saldo terug te storten, onderneem je de volgende stappen:

Stap 1: steek je betaalpas in het oplaadpunt van de chipknip.

Stap 2: wacht even tot het oplaadpunt geladen is en je verder kan helpen.

Stap 3: toets op ’1’. Deze knop staat voor de functie ’terugstorten’.

Stap 4: toets op ’OK’.

Stap 5: binnen twee werkdagen staat het teruggestorte bedrag op je bankrekening.

Als je jouw chipkaart hebt leeggehaald en het saldo hebt gestort op je bankrekening, staat er geen saldo meer op je chipkaart. Direct na het leegmaken van de chipkaart is het saldo op je kaart dan ook € 0,00 terwijl het overgeboekte geld pas binnen twee werkdagen op je rekening staat. Je dient dus even te wachten voor het saldo is overgeboekt van de ene naar de andere rekening. Tijdens deze twee werkdagen kun je dus geen gebruik maken van het saldo dat voorheen op je chipknip stond. Hier dien je rekening mee te houden bij het terugstorten van het saldo naar je betaalrekening.

Het leegmaken van de chipkaart lukt niet

Als je nog wel saldo op de chipkaart hebt staan maar dit saldo niet op je betaalpas kan storten, kan dit te maken hebben met het feit dat je chipknip defect of geblokkeerd is. In dit geval is het verstandig om tijdig contact op te nemen met je bank. Doe dit wel voor 1 januari 2015, want hierna is het niet meer mogelijk om de chipkaart leeg te maken en het saldo op de betaalrekening te storten. Zeker als je veel saldo op je chipkaart hebt staan, is het zonde om deze termijn te overschrijden waardoor je geen gebruik meer kan maken van de terugstort regeling.

Lukt het niet om te bekijken hoeveel saldo je op je chipkaart hebt staan, dan is het tevens mogelijk dat je chipkaart geblokkeerd of defect is. In dit geval dien je ook contact op te nemen met je bank, zodat je bank je kan vertellen hoeveel saldo er op je chipkaart staat en hoe je dit terug kan storten op je betaalrekening.

Bewaar altijd je betaalpas

Ook als je het saldo van jouw chipknip helemaal hebt leeggemaakt, mag je nooit je betaalpas doorknippen. Deze betaalpas gebruik je namelijk niet alleen om te betalen door middel van chipknip, maar ook om pinbetalingen mee te verrichten. Knip je de betaalpas wel door na het leegmaken van de chipknip, dan dien je een nieuwe pinas aan te vragen bij je bank. De verwerking van deze aanvraag kan enkele dagen duren. Gedurende deze dagen kun je geen gebruik maken van het saldo dat op je bankrekening staat, omdat je jouw betaalpas niet kan gebruiken. Het doorknippen van de betaalpas na het terugstorten van het chipknip saldo, is dan ook zeker niet aan te raden.