Het doen van internetaankopen is de laatste jaren steeds populairder geworden, hierdoor was het tijd voor de ontwikkeling van een veiliger en gebruiksvriendelijker systeem om uw online aankopen mee te doen.
Ideal is ondertussen een Nederlandse standaard voor betalingen geworden en de organisatie Currence is hier de eigenaar en beheerder van.

Currence is tevens eigenaar van het Pin en Chip concept zoals wij dat op dit moment in de winkels kennen.
De naam i-deal is bedacht en voortgekomen uit de benaming “een deal via internet” i-deal dus.
Steeds meer mensen verkiezen Ideal boven andere betaalmogelijkheden waar men vroeger nog veel gebruikt maakte van automatische incasso of het betalen via acceptgiro maakt men nu steeds meer gebruik van Ideal.
Het gemiddelde bestedingsbedrag van Ideal is de laatste jaren steeds meer opgelopen en ligt op dit moment op ruim € 75 euro per transactie.

Een handig betaalmiddel. Maar wat zijn de nadelen van iDeal?

Het nadeel van Ideal is dat nog steeds niet elke bank in Nederland zich heeft aangesloten bij het concept.
Hierdoor is Ideal enkel en alleen te gebruiken wanneer men dus klant is en een betaalrekening afneemt van één van de aangesloten bedanken.
Een ander nadeel ten opzichte van bijvoorbeeld een acceptgiro of automatische incasso is het feit dat men een Ideal betaling behandeld als een gewone overschrijving van uw bankrekening.
Dit wil inhoudelijk zeggen dat wanneer een webshop en/of bedrijf in gebreken blijft je het overgeboekte bedrag niet zomaar kan terughalen.
Het initiatief tot terugbetaling zal ten alle tijden dan bij de ontvanger van het geldbedrag moeten liggen.